Reagerer på Drillos «offerrolle»

KRONIKK: Lørdag skrev Egil Drillo Olsen en kronikk der han slår tilbake mot kritikerne. Nå får han selv kritikk av Aslak Nore.
KRONIKK: Lørdag skrev Egil Drillo Olsen en kronikk der han slår tilbake mot kritikerne. Nå får han selv kritikk av Aslak Nore. Foto: Aas, Erlend

- Bare bra at folk stiller spørsmål, mener Aslak Nore.

Publisert: 20.02.2012 kl. 20:37 , endret: 20.02.2012 kl. 20:58

Av: Bernhard Veland

Gjør Drillo en god jobb som trener for det norske herrelandslaget?

Landslagssjef Egil Drillo Olsen skrev lørdag en kronikk i VG hvor han forsvarer landslagene og norsk fotball generelt. Drillo mener at Fotballforbundet får unødvendig mye kritikk og slår tilbake mot det han mener er en oppfatning om at ledere i forbundet ikke er villige til å lytte til andre.

Les også: Drillo: - Lei av å bli pissa på

«Sjøl har jeg sett en del kamper med de yngre landslagene våre, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen fra media. Tilbakemeldingene jeg får fra fagfolk både i og utafor disse miljøene beskriver situasjonen langt mer positivt», står det blant annet.

Landslagssjefen peker også på at hans statistikk med landslaget de siste tre årene er bedre enn hva forgjengerne har maktet.

- Offer

Aslak Nore (forfatter, VG-spaltist og over snittet fotballinteressert samfunnsdebattant) mener at Drillo tar på seg en offerrolle – uten at det er grunnlag for det.

- Drillo framstiller seg som offer. Det ligger i den menneskelige natur at vi oppfatter kritikk sterkere enn ros. Drillo glemmer at han ble panegyrisk hyllet i 15-20 år, sier Nore til Aftenbladet.

Han sier at både Drillo og andre i NFF burde vært åpnere for andres synspunkter.

- De framstiller kritikere som synsere uten peiling, men kanskje er det nettopp utenforstående som kan kritisere den lukkede tankegangen i NFF. Å hente impulser utenfra er ikke noe som gjøres med en ukes inspirasjonstur til kontinentet, det tar år. Jeg har selv bodd mange år i utlandet, og brukt det på mitt felt.

- Skjønner du at Drillo har et behov for å forsvare seg og norsk fotball?

- Jeg forstår at folk har et behov for å forsvare seg. Det er uansett Drillo som har mest makt. Samtidig er det stadig flere som stiller spørsmål ved fotballen som spilles, i motsetning til 90-tallet. Men er ikke det bare bra, spør Nore.

Tjærnås-støtte

Fotballekspert Lars Tjærnås ønsker Drillos utbrudd velkommen.

«Men nå følte landslagssjefen at han ikke lenger kunne sitte stille og ta imot det han føler er urettferdig kritikk mot sine ideer, og mot norsk fotball», skrev Tjærnås i en kommentar i Aftenposten søndag.

«Det var godt å se engasjementet hans i gårsdagens VG. På mange måter har jeg savnet rabulisten og «bulldoser-Drillo», mannen som revolusjonerte resultatene til landslaget på 90-tallet. Og som gjorde det samme med terminologi og tankesett overfor en lydhør opinion», fortsetter han.

Men han er ikke enig i alt Drillo hevder:

«Jeg er mer uenig i deler av forsvarstalen for den generelle status i norsk fotball. Jeg har sett mange nok aldersbestemte landskamper til å føle meg berettiget til mening. Vi har delvis gode resultater, selv om vi «aldri» kommer til sluttspill. Men resultatene er i seg selv ikke et fornuftig parameter for å fastslå tilstand. På disse lagene handler det om å utvikle enkeltspillere, ikke lag. I forhold til de beste er jeg ikke i tvil om at vi har mye å hente på ren individuell basisferdighet. Orientere seg før mottak. Legge til rette med et silkemykt mottak av ball med ulike deler av kroppen. Ha et finterepertoar stort nok til å skape ubalanse.»

PS: Tjærnås var Drillos assistent i engelske Wimbledon.

Skriv et nytt innlegg

Skriv ditt innlegg her - maks 2000 tegn. Innlegget må undertegnes med fullt navn. Innlegg med usaklig innhold eller upassende språkbruk blir ikke publisert.

Det er nok ikke bare Drillos skyld at Norge skaper dårlig fotballspillere. Han har riktignok vært talerør nummer én for utviklingen av fotballen i Norge og norsk fotball har tidligere dessverre på utviklingsstadiet tatt etter hans metoder. Dette har skapt en ukultur som har stanset utviklingen. NFF har sittet stille i timen og latt dette skure og gå fordi resultatene har vært relative. Gode fotballspillere dyrkes ikke i Norge, de blir tidlig "drept" av risikobegrepet, struktur og taktikkeri og får fra starten av ikke gode nok individuelle ferdigheter. Det er også et sosio kulturelt fenomen å få fram gode spillere. Norske barn og unge spiller ikke nok fotball fordi vi har en annen levestandard enn barn som vokser opp i Spania og hos andre fotballstormakter. Denne uken er det vinterferie, da stopper breddefotballen opp i store deler av landet fordi norske barn reiser på hytta. Det er ikke Drillo sin skyld men et samfunnsfenomen. Men at Drillo dreper den lille utviklingen vi kan få er åpenbar fordi det er for få fagpersoner i norsk bredde som ikke vet hvilke verktøy man trenger for å bli god. De hører dessverre på talerøret, som har en helt annen agenda enn å utvikle fotballferdigheter. Skal vi videre må Drillos hån, forherigelse av gamle meritter og snevre syn stoppes. Hilsen synser fra bredden.
«en oppfatning
om at ledere i forbundet ikke er villige til å lytte
til andre»
Han beviser at denne oppfatningen har sin begrunnelse og manifesterer at denne uviljen faktisk er en virkelighet!
En trener som ennå går rundt og tror at spillerne, og laget, blir bedre av å ikke ha ballen, bør begynne med fridrett!!
Drillo har rett i at det er han som får best resultater med Landslaget.
Ser mange mener at Carew,J A Rise, Gamsten og Grindheim blant andre er for dårlige for Landslaget.
Faktum er at det er ikke noen andre norske spillere som er bedre enn dei.
Hvem skulle det vere?
Her tidligere var hylekoret i gang og mente at Moa var en langt bedre spiss en Carew.
Ja han fikk sjansen i EM-kvalikkamper,men faktum er at Carew skapte mer enn Moa i disse kampene.
Viser du resultater, har du ingen grunn til å forsvare deg - har du ingen resultater å vise til, så har du heller ingen grunn/årsak/rettighet til å forsvare deg!
(Dette er bare dumt og barnslig.)
Jeg registrerer at debatten om Norges "kjedelige" spillestil diskuteres hver gang det nærmer seg landskamp, men må innrømme at jeg ikke forstår den. Jeg kunne forstå vinklingen på 90-tallet, med langpasning på langpasning, men nå som dette er borte - hva er det man er misfornøyd med? 4-5-1 er en formasjon som de aller fleste store lag bruker - se bare på England, hvor de aller fleste storklubbene ofte/alltid benytter seg av denne formasjonen; Man City (Dzeko eller Balotelli som ensom spiss), Man United (Rooney eller Berbatov alene, med en bak), Tottenham (Adebayor alene på topp), Chelsea (Torres eller Drogba), Arsenal (Van Persie), Liverpool (Carroll eller Suarez). Hvis det ikke er formasjonen, hva er det så? At man angriper hurtig i lengderetningen. Arsenals Invincibles ble berømt for denne underholdende angrepsformen på begynnelsen av det 21. århundre. Slutt å klag på Drillo fordi det er Drillo, og kom heller med noe håndfast utover at "det er kjedelig".
Drillo er nok i overkant følsom for kritikk når han betegner den som å bli "Pissa på". Så negativt har det ikke vært. Det er også flere andre elementer i Drillos kronikk som får et feil tyngdepunkt, og derfor blir det nærmest sutring. Men så har jo Drillo også mange Gode Poenger, selvsagt. Det jeg liker dårligst i Drillos måte å møte kritikk på, er hans arroganse overfor de som ikke er like utdannet som han innenfor fotballfaget. Han kan jo forsåvidt få sitte der og diskutere med Høgmo´n, så har han det koselig. Men innrøm at det er nyttig med andre ståsteder enn det du selv står for, Drillo! Det vil du bare vokse på. Hva Aslak Nore mener? Ikke noe, egentlig. Han er bare en innskutt bisetning i denne diskusjonen...
Nei tel synsing og sutring. Hva er'e som kjennetegner den faglige krittikka? At 'n er enig med n'Drilllo om spellestil og prinsippa i Drillostil'n. Diskusjona ska da gå på 4-5-1 vs 5-4-1, høyden i pressleddet og andre nyanser. All krittikk av spellestil'n i seg sjæl er usaklig sutring, syting og pissing. NøFF har, sammen med n'Drillo, finni fasitsvaret på åssen fotball ska spellas, og det enaste som da gjenstår å diskutera er nyansane.
Aslak Nore er så mediekåt at han bevisst velger utspill på områder der han vet han kan få medieoppslag - uten at han kan noe om områdene. Jeg ignorerer meningene hans, men lar meg irritere av fyren.
Drillo var i forrige epoke på mange måter rett mann til rett tid. Se på spillerne han hadde å velge i Thorstvedt, Berg, Johnsen, Flo, Solskjær ++ alle topp spillere i europeiske toppklubber ( + noen RBK spillere med int. erfaring) og sammenligne dem med dagens?
Fikk med meg VM i både USA og Frankrike på nært hold, heldigvis.
Her ligger nok forklaringen på at det har gått att og ned med det norske landslaget.
Og hva har han gjort som gjør at vi skal lytte til han?
Jeg tilhører også samme generasjon som Drillo, og merker hvor hårdsår jeg blir når noen kritiserer meg. Jeg, som tidligere var best ser at andre er blitt flinkere, og tenker annerledes. De mener til og med at jeg tenker feil. Mens Drillo tidligere har høstet stor applaus og begeistring for gode resultater har han også ødelagt norsk klubbfotball med sin ensidige fokus på system og statistikk. Leken med ballen er blitt borte på veien. Det er merkelig hvis Drillo skulle ha rett og resten av fotballverden feil. Personlig synes jeg han har sluppet alt for lett unna med sitt krav om at hans vei er den eneste rette for norsk fotball.
Det er bra det er diskusjon.Hvis det ikke hadde vært diskusjoner hadde det vært stagnasjon,Drillo ør jo si ifra hva han mener,men helst bør han komme med noe nytt,..fremgang kommer av nytenkning,selv om det også er lurt å se tilbake på "delvis suksess",noe bør tas med videre,men ikke alt,..hvis ikke er det på tide med nytenkning ...
det er bra og på tide at Drillo reagerer,håper han også har evne til nytenkning i sitt reportoar.Drillo har mye kunnskap det vet alle.Drillo bør uansettgå i tenkeboksen og revurdere spillestil !
"Nytenkning" Det bør også ekspertene som til stadighet forteller unge norske spillere at de ikke er på det nivået som de burde teknisk og derfor ikke kan spille possition fotball.Sarpsborg 08 rykka ned,men allikevel begesitret mange med mye godt spill i ypperste klasse...er bedre å tape og prøve å spille god fotball og se fremgang over tid.....
Drillo hvordan fikk du navnet ditt? Drillo?
Norsk fotball tenker dere som andre idretter her i landet har gjort i årevis.Og ikke være fornøyd med å være nummer 2.?
Det er alltid noen besserwissere som mener de har mer greie på fotball enn de som virkelig har kunnskap om det. Jeg er helt enig med Drillo. La han få gjøre jobben sin i fred og ro. Hva hvis journalister ble hetset på samme måte på grunn av sin dårlige språkbruk og fullt av tegnfeil. Lær dere heller norsk enn å klritisere andre yrkesgrupper!
Spøk tilside: det mest interessante med denne oslonorske "debatten" er vel stillinga i tippeligaen her tilhøyre...
Hvem i all verden er Aslak Noer ?
Nå må disse læreguttene med dun på haka vokne opp og kjenne sine begrensninger tll egne ferdigheter i småguttlaget.
Fotball ekspertene her og der lever av å ha meninger, og at noen kjøper dem. Når Drillo sier han er lei av å bli pissa på, sier han også at han anerkjenner KRITIKK PÅ FAGLIG GRUNNLAG, men altså ikke piss!
At proffmenenerne pisser, er en form for bullshit han ikke liker - hvem gjør det?
Å påstå at Drillo fremstår som offer er ufaglig bullshit - han vil ha faglig debatt, og er mindre tålmodig pissprat, bullshit - drittsnakk - bare for at forståsegpåere skal selge meningene sine - til en eller flere. (Håper pissprat, drittsankk og bullshit er passende språkbruk - og henviser til pofessor Franklins bok "On bullshit"
"Samtidig er det stadig flere som stiller spørsmål ved fotballen som spilles, i motsetning til 90-tallet. Men er ikke det bare bra, spør Nore."
Jeg vet ikke om Nore husker hva som skjedde på 90-tallet, men så snart Drillo oppnådde litt suksess rullet jo spillestilsdebatten daglig i alle aviser. Da var vi plutselig verdens beste og burde spille mer som Brasil. De som har fulgt med på norsk fotball de siste årene vet hvordan det gikk.
Takk for alt Drillo. Nå er det på tide at AS Norge tenker nytt. Typer som Solbakken og Solskjær er veien å gå. Vi bør ha en TL. med 12 lag og så må vi ha et tak på hvor mange utlendinger vi skal ha i klubbene våre. Det bør ikke være mer enn 5 utlendinger pr. klubb. Skal Norsk fotball utvikle seg må vi få inn flere trenere med riktig kompetanse, slik det er i dag er trenes det for lite og den fotball faglige kompetansen er alt for svak i mange klubber også på TL nivå. Tippeligaen har ikke vært svakere enn nå, det viser Solskjær med å vinne på sitt første forsøk med Molde med ikke alt for god spiller grubbe. Men Norske trenere må likevel lære av trenere som Solbakken og Solskjær. Supporterene ønsker å se en atraktiv fotball noe som har vært tildels fraværende i flere klubber de siste årene. Molde, RBK, Godset, AAlesund, Stabekk, FFK, Haugesund og ja Sarpsborg spilte en god fotball i fjor. Blir moro å se hva Belsvik får til med ungguttene i Stabekk. NFF må få i gang OPERASJON spillestil og premiere de lagene som bruker flest Norske spillere. ( egene talenter)
Mulig jeg er gammel, men vi har forsøkt å "utvikle" Norge etter Drillo, og endt opp med (etter empirisk erfaring) at Drillo var best egnet til å overta etter Drillo. Vi må bare innse at Norge er et lite land, fotballsparkerne er så som så, og at laget kun kan overleve på organisering. Drøm om Brasil, men pukk er pukk, og gråstein er gråstein. Sorry!
KRITISK: Aslak Nore.
KRITISK: Aslak Nore. Foto: Stenersen Tor Greiner

Relaterte lag

Norge

Relaterte Ligaer

Tabeller

# Lag K S U T P
1 Strømsgodset 9 6 1 2 19
2 Molde 9 6 0 3 18
3 Rosenborg 9 4 4 1 16
4 Haugesund 9 4 4 1 16
5 Tromsø 9 4 3 2 15
6 Hønefoss 9 3 4 2 13
7 Sandnes Ulf 9 3 4 2 13
8 Vålerenga 8 4 1 3 13
9 Odd Grenland 9 3 3 3 12
10 Sogndal 9 3 3 3 12
11 Viking 9 3 2 4 11
12 Brann 9 3 1 5 10
13 Aalesund 9 2 4 3 10
14 Lillestrøm 9 1 4 4 7
15 Fredrikstad 9 1 3 5 6
16 Stabæk 8 0 1 7 1
# Lag K S U T P
1 Manchester C 38 28 5 5 89
2 Manchester U 38 28 5 5 89
3 Arsenal 38 21 7 10 70
4 Tottenham 38 20 9 9 69
5 Newcastle 38 19 8 11 65
6 Chelsea 38 18 10 10 64
7 Everton 38 15 11 12 56
8 Liverpool 38 14 10 14 52
9 Fulham 38 14 10 14 52
10 West Bromwich 38 13 8 17 47
11 Swansea City 38 12 11 15 47
12 Norwich 38 12 11 15 47
13 Sunderland 38 11 12 15 45
14 Stoke City 38 11 12 15 45
15 Wigan 38 11 10 17 43
16 Aston Villa 38 7 17 14 38
17 Queens Park Rangers 38 10 7 21 37
18 Bolton 38 10 6 22 36
19 Blackburn 38 8 7 23 31
20 Wolverhampton 38 5 10 23 25
# Lag K S U T P
1 Start 7 4 3 0 15
2 Ullensaker/Kisa IL 7 5 0 2 15
3 Bodø/Glimt 7 4 2 1 14
4 Sarpsborg 08 7 4 2 1 14
5 Ranheim IL 7 3 3 1 12
6 Sandefjord 7 3 2 2 11
7 Tromsdalen 7 3 1 3 10
8 Strømmen IF 7 3 1 3 10
9 Kongsvinger 7 3 0 4 9
10 HamKam 7 2 2 3 8
11 Bryne 7 2 2 3 8
12 Mjøndalen IF 6 2 1 3 7
13 Alta IF 7 1 3 3 6
14 Notodden FK 7 2 0 5 6
15 Hødd 6 1 0 5 3
16 Bærum SK 5 0 2 3 2
# Lag K S U T P
1 Real Madrid 38 32 4 2 100
2 Barcelona 38 28 7 3 91
3 Valencia 38 17 10 11 61
4 Málaga 38 17 7 14 58
5 Atlético Madrid 38 15 11 12 56
6 Levante 38 16 7 15 55
7 Osasuna 38 13 15 10 54
8 Mallorca 38 14 10 14 52
9 Sevilla 38 13 11 14 50
10 Athletic Bilbao 38 12 13 13 49
11 Real Sociedad 38 12 11 15 47
12 Real Betis 38 13 8 17 47
13 Getafe 38 12 11 15 47
14 Espanyol 38 12 10 16 46
15 Rayo Vallecano 38 13 4 21 43
16 Real Zaragoza 38 12 7 19 43
17 Granada CF 38 12 6 20 42
18 Villarreal 38 9 14 15 41
19 Sporting Gijón 38 10 7 21 37
20 Racing Santander 38 4 15 19 27

Hvem tror du vinner eliteserien i 2012?

Tips oss: Tipstelefon: 0 22 86- Tips på e-post: 2286@aftenposten.no - sms/mms: 2286

Kontakt oss: Sentralbord: +47 22 86 30 00- Biskop Gunnerus' gate 14A - 0185 OSLO

Aftenposten.no Digitalredaktør: Skjalg Engebø - Direktør digitale medier: Stig A. Waagbø -
Webmaster

Redaktør: Ansvarlig redaktør: Hilde Haugsgjerd - Nyhetsredaktør: Ole Erik Almlid

 Biskop Gunnerus' gate 14A - 0185 OSLO - Telefon 22 86 30 00

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.
Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Aftenposten har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.